Eierkoeken met Zùsto

Ik heb onlangs een pak Zùsto gekocht. Dat is een suikervervanger met 75% minder calorieën dan gewone suiker, maar belooft wel dezelfde structuur te geven aan gebak en andere gerechten. Al verwittigt de verpakking wel dat het best niet rechtstreeks met boter in aanraking komt. Voor een klassieke quatre-quarts zou het dus niet ideaal zijn, toch niet als je die op traditionele wijze wil maken.

Toen ik een recept van eierkoeken zag passeren op internet, werd ik direct teruggekatapulteerd naar mijn jeugd. Die platte luchtige koeken, lekker zoet, soms wel als vieruurtje bij ons thuis. Ik denk dat we er zelfs soms een laagje boter op smeerden, excellente combinatie. Het was nog nooit bij me op gekomen om dit zelf te maken, en al helemaal geen idee dat het zo simpel was. Omdat er geen boter aan te pas komt, was het ideaal om die Zùsto (waarom dat accent? Toch altijd weer zoeken op dat toetsenbord) eens uit te proberen.

Het is heel gemakkelijk te maken en de kinderen kunnen goed meehelpen (of zelfs alleen maken als ze wat groter zijn). Lars was content dat hij de eitjes mocht breken en alles kon mixen. En ze hoeven maar 10 minuten in de oven. Tegen dat je de keuken opgeruimd hebt zijn ze al klaar en kan je lekker relaxen met een kopje koffie. En ja hoor, de smaak en de looks is dezelfde als dat ik mij herinner uit mijn kindertijd. Nostalgie…

Eierkoeken kan je heel gemakkelijk zelf maken

Ingrediënten

  • 4 eieren
  • 85 g amandelpoeder
  • 50g tarwebloem (andere bloem om ze glutenvrij te maken lukt misschien ook wel)
  • 2 theelepels bakpoeder
  • 50g Zùsto
  • 1 theelepel zeste van citroen
  • snuifje zout

Werkwijze

  1. Verwarm de oven op 180 graden.
  2. Mix de 4 eieren met de Zùsto minstens 5 minuten tot dat je een luchtig mengsel hebt. Voeg de zeste van citroen eraan toe.
  3. Meng het amandelpoeder, de bloem, het zout en het bakpoeder bij het eiermengsel en mix dit kort.
  4. Maak platte hoopjes op een bakplaat met bakpapier en bak de eierkoeken 10 minuten in de oven. Laat ze wat afkoelen en haal ze voorzichtig van het bakpapier. Het papier blijft wat plakken, zoals het een echte eierkoek betaamt.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.